• Współpraca
  • O nas
  • Polityka Prywatności
  • Reklama
    reklama Anywhere
    Anywhere .


    Marek Łucyk: "Gdynia to miasto aktywnych i szczęśliwych ludzi"

    2018-07-04
    Z badań wynika, że Gdynia jest najszczęśliwszym miastem w Polsce. Czyste ulice, nadmorski klimat i wszechobecna zieleń – to wszystko sprawia, iż z twarzy gdynian nie schodzi uśmiech. Uwielbiają oni spędzać czas na plażach, malowniczych bulwarach czy w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym. W każdym z tych miejsc można spotkać osoby uprawiające sport, który gdynianie pokochali już dawno. O fenomenie miasta szczęśliwego i aktywnego rozmawiamy z Markiem Łucykiem, dyrektorem Gdyńskiego Centrum Sportu.

    Gdynia od lat nazywana jest Żeglarską Stolicą Polski. Ten zaszczytny tytuł to wielki przywilej, ale także spora odpowiedzialność. Czym zasłużyliście na to miano?

    Zacznijmy od początku, czyli od historii naszego miasta i jego morskiej tradycji. 92 lata temu Gdynia otrzymała prawa miejskie, a jeszcze wcześniej rozpoczęto budowę portu. Miasto zaczęło rozkwitać i stało się dla przedwojennego pokolenia Polaków „ziemią obiecaną”. W okresie, kiedy Ministrem Przemysłu i Handlu był Eugeniusz Kwiatkowski – wielki propagator morskiej polityki państwa, wartość robót inwestycyjnych w gdyńskim porcie wynosiła 88 milionów złotych. Były to niezwykłe czasy! Niektórzy z mieszkańców naszego miasta mogą je wciąż pamiętać. Tego wszystkiego nie byłoby jednak bez strategicznego położenia Gdyni. Nadmorska lokalizacja sprawia, że wciąż możliwy jest dynamiczny i sukcesywny rozwój.  

    gdynia_1

    To właśnie dzięki położeniu Gdynia jest stale na fali?

    Między innymi. Fakt, że leżymy nad morzem, przyciąga do nas turystów, którzy uwielbiają gdyński klimat. Do Gdyni zawsze warto przyjechać, ale szczególnie w pierwszych tygodniach wakacji – wówczas współorganizujemy największe regaty w Polsce, Volvo Gdynia Sailing Days. A to tylko jeden z punktów naszej niezwykle bogatej oferty. Zmierzam do tego, że mamy do czynienia z pewnym ciągiem: położenie Gdyni ma wpływ na jej atrakcyjność, atrakcyjność na zainteresowanie turystów i ludzi odpowiedzialnych za organizację dużych, międzynarodowych wydarzeń, te z kolei ściągają jeszcze więcej gości, na czym korzystają mieszkańcy, w tym lokalni przedsiębiorcy. Samonapędzający się mechanizm.

    Mieszkańcy nie narzekają na tłumy przyjezdnych?

    Wręcz przeciwnie! Mieszkańcy wiedzą, że nasi goście jeszcze bardziej ubarwiają miasto. Gdynianie są najbardziej szczęśliwymi ludźmi w Polsce – tak wynika z kolejnych raportów „Diagnozy społecznej", największego, cyklicznego badania socjologicznego Polaków. Gdynianie cieszą się nie tylko atrakcyjnym kalendarzem wydarzeń i wiążącymi się z tym korzyściami, ale też na przykład świeżym powietrzem czy wszechobecną zielenią. 

    gdynia_2

    Podczas wspomnianych wydarzeń sportowych gdynianie realizują się wyłącznie w roli kibiców?

    Oczywiście również w roli zawodników. Ale to nie wszystko! Nasi mieszkańcy nie tylko regularnie startują w licznych imprezach, jak choćby w cyklu biegowym PKO Grand Prix Gdyni czy triathlonowym Enea IRONMAN 70.3 Gdynia, ale też mogą przygotowywać się do tych wydarzeń przez cały rok – zupełnie za darmo i z wykorzystaniem miejskiej infrastruktury oraz profesjonalnych instruktorów. Jako pierwsze miasto w Polsce wprowadziliśmy program bezpłatnych zajęć, których celem jest zaktywizowanie mieszkańców w każdym wieku. Do udziału w „Gdyńskim poruszeniu” zachęcamy dosłownie wszystkich: od dzieci do seniorów, bez względu na poziom umiejętności sportowych. 

    Frekwencja jest wysoka?

    Bardzo wysoka! Praktycznie każdego dnia odbywają się jakieś zajęcia, a sale nieustanie są wypełnione po brzegi. Czujemy się promotorami zdrowego stylu życia i jest nam miło, że ten fakt jest zauważany poza granicami naszego miasta. Na początku czerwca otrzymaliśmy wyróżnienie w konkursie „Samorząd od serca”. Gdyńskie Centrum Sportu – a więc jednostka, której działaniami kieruję – zostało uhonorowane za działania z zakresu edukacji i profilaktyki chorób układu krążenia. Pamiętajmy, że aktywni mieszkańcy to zdrowi mieszkańcy. Wciąż mamy mnóstwo nowych pomysłów i planów!

    Co to za plany i którym z pomysłów najbardziej pan kibicuje?

    Jeśli chodzi o inwestycje, to przez kilka ostatnich lat udało nam się wyremontować 60 procent obiektów sportowych przy szkołach i jestem przekonany, że nie zwolnimy tempa, dopóki nie będziemy mogli ogłosić, że uczniowie wszystkich szkół mają znakomite warunki do uprawiania sportu. Trzymam też kciuki za naszych najmłodszych mieszkańców, którzy korzystają z programu „Gdynia na fali”. Jego głównym celem jest edukacja w zakresie żeglarstwa oraz bezpieczeństwa nad wodą. Tym samym wzmacniamy więzi młodych gdynian z miejscem zamieszkania. Z programu korzysta blisko trzy tysiące dzieciaków. Z jednej strony podsumowujemy to, czego Gdynia w zakresie żeglarstwa już dokonała, z drugiej – wykorzystujemy potencjał fantastycznych trenerów, zawodników i miejscowych klubów żeglarskich. Skoro jesteśmy przy klubach… W zdecydowanej większości funkcjonuje już tzw. piramida szkoleniowa, która uzupełnia się z programem przygotowanym przez miasto. Wyłoniliśmy dyscypliny priorytetowe i utworzyliśmy blisko 20 klas sportowych. Określiliśmy również cele długofalowego rozwoju sportu w Gdyni do 2030 roku. Już dziś przekłada się to na liczbę zdobytych medali, a także znaczny wzrost frekwencji w zawodach przeznaczonych dla dzieci i młodzieży.

    gdynia_3

    Na brak sukcesów nie narzekają również seniorzy. Dobrym przykładem są piłkarze Arki Gdynia, którzy dwa razy z rzędu zagrali finale Pucharu Polski.

    Możemy chwalić się rekordową liczbą siedmiu zespołów na najwyższym szczeblu rozgrywkowym. Każdy z nich jest powodem do dumy. A przecież mamy również wielu fantastycznych reprezentantów w sportach indywidualnych. Jako aktywny i szczęśliwy mieszkaniec Gdyni pozwolę sobie zakończyć optymistycznym stwierdzeniem: jest bardzo dobrze, a może być jeszcze lepiej!

    Galeria
    Reklama
    reklama Anywhere
    Reklama
    reklama Anywhere
    Reklama
    reklama Anywhere
    Przeczytaj również
    Reklama
    reklama Anywhere