Grillowanie okiem dietetyka

Ewa Janusz

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Wakacje w pełni, coraz częściej spędzamy czas na świeżym powietrzu. Sprzyja to spotkaniom ze znajomymi oraz grillowaniu. Jak w takim razie przyrządzić grilla, aby stanowił on pełnowartościowy posiłek? Co włożyć na ruszt, aby uzyskać dużą ilość wartości odżywczych? Jakich produktów unikać, a jakie warto użyć podczas grillowania? W dzisiejszym artykule znajdziesz odpowiedzi na wymienione pytania.

Na czym grillować

Najmniej bezpieczną opcją jest grill opalany węglem drzewnym. Podczas spadania tłuszczu na rozżarzone węgle powstają szkodliwe substancje o działaniu kancerogennym. Lepszym rozwiązaniem będzie korzystanie z grilla elektrycznego, gazowego lub wykorzystanie specjalnych tacek ochronnych. W przypadku tacek należy unikać aluminiowych, w których zawarty glin wchodzi w interakcje żywnością. Można skorzystać z emaliowanych tacek wielorazowego użytku oraz mat teflonowych.

Co wybrać na grilla

Staraj się wybierać dobrej jakości produkty. Ogranicz spożywanie np. kiełbasy z kiepskim składem na rzecz: chudego mięsa, ryb, warzyw. Na rynku pojawia się coraz więcej wegańskich i wegetariańskich produktów, które mogą stanowić alternatywę dla tradycyjnych produktów przeznaczonych na grilla. Pamiętaj, że im prostszy skład tym lepiej dla Twojego zdrowia. 

Unikaj produktów w gotowych marynatach, zawierają one duże ilości soli oraz cukru. Postaw na przygotowanie domowej marynaty oraz domowych sosów na bazie: oliwy z oliwek, świeżych ziół czy jogurtu naturalnego. 

Nie zapominaj o dodatku warzyw. Porcja warzyw z grilla np.: cukinii, papryki czy bakłażana może stanowić alternatywę dla pieczywa z białej mąki (chleb, bagietka, bułka). Do ryb oraz mięs przygotuj surówkę bądź sałatkę ze świeżych warzyw z dodatkiem dressingu. Im bardziej kolorowe i różnorodne dodatki do grilla, tym chętniej będziemy po nie sięgać a przy okazji dostarczymy do naszego organizmu cenne witaminy i minerały.

Napoje

Postaraj się ograniczyć spożywanie soków owocowych oraz napojów gazowanych, które zawierają duże ilości cukru. Zastąp je domową wodą smakową lub lemoniadą, którą przygotujesz na bazie: limonki, cytryny, mięty czy arbuza. Warto pamiętać, że regularne spożywanie płynów szczególnie w okresie letnim zapobiega odwodnieniu organizmu.

W grillowaniu tak jak w życiu, liczą się wybory. To czy wybierzesz kiełbasę z długim składem, do tego bagietkę i napój alkoholowy, czy skupisz się na skomponowaniu pełnowartościowego posiłku składającego się z dobrej jakości białka, dużej ilości warzyw i dobrej jakości tłuszczu zależy tylko od Ciebie. Zawsze warto pamiętać o równowadze i zdrowym rozsądku. 

Reklama