Nie bądź dupa. Nie wypinaj się na TikTok!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Sceptycy tracą dwukrotnie. Przynajmniej jeśli mówimy o TikTok’u i potencjalnej możliwości wykorzystania go do promocji marki osobistej, firmy, dowolnej inicjatywy czy idei.

Pierwszy raz stracisz, nie dając się ponieść fali niosącej obecnie TikTok. W początkowej fazie rozwoju, celem platform social media jest przyciągnięcie nowych użytkowników. Chcąc ich przekonać do swojej oferty, portal musi zapewnić atrakcyjny i zróżnicowany przekaz. Z kolei twórcy, gwarantujący napływ treści, oczekują warunków w których będą mogli dynamicznie się rozwijać. I takie w tej chwili tam panują.

Druga strata, to konsekwencja okazanego niezdecydowania. Kiedy poniewczasie zaczniesz spóźnione działania, na platformie panować będzie większa  konkurencja. W dodatku prędzej niż później ulegnie zmianie sam model biznesowy portalu. Organiczne (bezpłatne) dotarcie do odbiorców, będzie tylko odległym wspomnieniem.

TikTok to głupie? TikTok to chwilowa moda? TikTok to nie dla mnie?

Może pomówmy czym obecnie jest TikTok i jaką drogę ma przed sobą. Dzięki temu zrozumiesz czy będzie Ci z nim po drodze.

Masa dzieciaków? Zgadza się, a i tak statystyki nie oddają pełnego obrazu. Aplikacja dostępna jest dla każdego kto ukończył 13 lat. Stąd też ogromna szara strefa kont, których właściciele zadeklarowali zawyżony wiek, by przejść weryfikację.  W odpowiedzi TikTok stosuje metody analizy publikowanych klipów i zamieszczanych komentarzy, by wyłapać małoletnich użytkowników i blokować ich konta. Na ile jest to skuteczne? A na ile Ty byłbyś zdeterminowany, aby ograniczać klientom dostęp do swojego produktu?

Poza tym aplikacja robi subtelne ukłony w stronę młodego pokolenia (licznie reprezentującego ruch- nazwijmy to- antysystemowy), komunikując się hasłami typu „platforma, która podbija świat i obala istniejący w reklamie porządek”. Oczywiście struktura demograficzna TikTok’a będzie ulegać zmianie, podobnie jak miało to miejsce w przypadku Instagram’a. To charakterystyczne, że pierwszymi użytkownikami tego typu rozwiązań, są nastolatki. Młodzież nie myśląca kategoriami dbałości o profesjonalny image, tym samym skłonna do odważnych eksperymentów.

Zresztą wystarczy spojrzeć na aktywność z jaką TikTok zachęca przedstawicieli marketingu i biznesu, do prowadzenia komunikacji za swoim pośrednictwem. Edukacyjna inicjatywa TikTok For Business pokazuje, że platforma chce maksymalnie skrócić czas dojrzewania marek do decyzji o zaistnieniu w jej obrębie. Przedstawiciele warszawskiego oddziału nie ukrywają, że chcą by polskie biuro TikTok’a, stało się przyszłym hubem dla biznesu w Europie Centralnej.

Sól w oku, a może sól tej ziemi?  Czyli jakie treści będą przyciągać dojrzalszych odbiorców? Na pewno będą to klipy które inspirują, edukują, mają charakter poradnikowy lub należą do kategorii life hacks. Zasady wnioskowania o wstrzymanie wykonania kary albo sposoby na krnąbrnego psa, który skacze na ludzi przy powitaniu. Interesuje Cię nauka języka migowego lub podstaw gry na fortepianie? Może chcesz wiedzieć jak zalogować się do Dark Webu, ewentualnie chciałbyś odczytać screeny na których zostały zamazane fragmenty tekstu? Dobrze się składa, gdyż wszystkie te tematy, są już fachowo omówione na TikTok’u.

 
Reklama

A na czym tak naprawdę polega przewaga aplikacji? Niewątpliwą siłą przekazu video jest jego autentyczność. Kiedy o opiece nad zwierzętami mówi pracownik schroniska i w ciągu 30 s. demonstruje  skuteczność danej metody, to jest to niezaprzeczalnie wiarygodne. Zwróć też uwagę na odwrócenie trendu „dyskretnego” komunikowania się. Z jednej strony poradnikowe materiały video nieposiadające napisów, tracą widzów chcących oglądać je bez dźwięku. Z drugiej strony, w naszym otoczeniu coraz więcej jest osób, które nie krępują się publicznie odsłuchiwać wiadomości głosowych. Do tego projektujemy swoją przestrzeń tak, by można było różnymi funkcjami sterować mową. Stale rośnie też w wyszukiwarce Google odsetek zapytań kierowanych za pośrednictwem głosu.  Przed nami epoka głośnej komunikacji, a TikTok da asumpt do hałaśliwego funkcjonowania każdemu z nas.

Na koniec dobrze jest jeszcze zasięgnąć rady autorytetów. Co mówią wielcy o TikTok’u? Gdyby Asnyk tworzył dziś, niewątpliwie tak brzmiałoby jego przesłanie: Daremne żale, próżny trud, bezsilne złorzeczenia! TikTok staje się częścią naszego istnienia.  Trzeba z żywymi naprzód iść, po aplikacje sięgać nowe, a  nie w uwiędłych laurów liść z uporem stroić głowę!

 

 
Reklama

Reklama