HER Docs ONLINE

her-docs-1

Pięć niezwykłych historii, opowiedzianych przez pięć ultrazdolnych reżyserek. W najbliższą sobotę (21 listopada) rusza HER Docs ONLINE – digitalowa edycja HER Docs, festiwalu twórczości filmowej kobiet. Pomysłodawczynie imprezy przygotowały pokaz pięciu pełnometrażowych dokumentów – trzy spośród nich zachwyciły publiczność podczas pierwszej (fizycznej) odsłony HER Docs (w marcu tego roku), pozostałe dwa pokazane zostaną przedpremierowo. Filmy, w wersji z polskimi lub angielskimi napisami, do 26 listopada możecie obejrzeć na https://onestage.pl/wydarzenie/her-docs-online

Każdy obraz to inna opowieść. Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że nic ich nie łączy. Jednak, jak zaznaczają organizatorki festiwalu, filmy wybrano nieprzypadkowo. Przede wszystkim ze względu na ich wyjątkowość i bijącą z ekranu siłę ich bohaterek, ale także wrażliwość reżyserek w ich obrazowaniu. Mnogość perspektyw jest również najlepszym dowodem na to, co tak bardzo lubimy podkreślać w rozmowach i wywiadach – że kino kobiet może być absolutnie o wszystkim.

Jakie filmy obejrzycie w ramach festiwalu HER Docs ONLINE?

„Ewa nie chce spać” reż. Pia Hellenthal (2019)

Eva Collé to imię przyjęte przez bohaterkę filmu Hellenthal po przeprowadzce do Berlina z konserwatywnego miasteczka na północy Włoch. Eva utrzymuje się przede wszystkim z pracy seksualnej; oprócz tego jest anarchistką, poetką i modelką. Ciągle przenosi się do nowych mieszkań, nieustannie zmienia fryzury i od piętnastego roku życia każdy element swojej prywatności publikuje w sieci. Hellenthal przedstawia sceny z życia Evy w Berlinie, gdzie towarzyszą jej przyjaciele, m.in. zmarły niedawno brytyjski poeta Sean Bonney. Podróżuje z nią także do Włoch, gdzie Eva spotyka się z ojcem i matką, tworząc nielinearną quasi-biografię opartą na całkowitym odrzuceniu ustabilizowanej tożsamości. „Ewa nie chce spać” to w pewnym sensie również pożegnanie z Evą Collé. Wkrótce po ukończeniu dokumentu Eva wyoutowała się jako transchłopak i przyjęła imię Adam. Wkrótce Adama będzie można zobaczyć m.in. w nowym filmie Henriki Kull. (Michalina Augusiak)

Trailer i informacje o filmie: https://www.herdocs.pl/ewa-nie-chce-spac

„Nie zapomnij mnie” reż. Sun Hee Engelstoft (2019) – POLSKA PREMIERA

Na wyspie Czedżu w Korei Południowej działa Aeshuwon – dom samotnej matki, w którym ciężarne kobiety mogą ukryć się przed otoczeniem i w tajemnicy doczekać porodu. Koreańskie społeczeństwo nieprzychylnie patrzy na niezamężne matki. Często mają one problemy ze znalezieniem pracy a ich dzieci utrudniony dostęp do edukacji. Dlatego wiele kobiet, trafiających do ośrodka, staje przed najtrudniejszym wyborem w życiu – zatrzymać dziecko, czy oddać je do adopcji.
Koreańska reżyserska, sama adoptowana przez duńską rodzinę, uważnie przygląda się zmaganiom trzech kobiet, które trafiły do Aeshuwon. Jej bohaterki poddawane są ostracyzmowi i presji ze strony rodzin oraz partnerów, ale dostają pomoc od kierowniczki ośrodka. Pani Im robi wszystko, żeby czuły się bezpiecznie. Mimo, że placówka jest wyjątkowa, a podopieczne dostają w niej wsparcie w swojej drodze do niezależności, to i tak ostatecznie same muszą podjąć trudne decyzje, a potem zmierzyć się z ich konsekwencjami. (Michał Matuszewski)

Trailer i informacje o filmie: https://www.herdocs.pl/nie-zapomnij-mnie

„Wyspa głodnych duchów” reż. Gabrielle Brady (2018)

Położona między Indonezją a Australią Wyspa Bożego Narodzenia jest domem tysięcy czerwonych krabów, które co roku,  pod czujnym okiem i ochroną jej mieszkańców wędrują z dżungli w stronę morza. Tropikalna wyspa to również miejsce innego rodzaju migracji – odizolowana od świata, służy władzom Australii do przetrzymywania osób szukających schronienia i azylu na swoim terytorium.  Migrantom zatrzymanym na wyspie, niepewnym swojego statusu, zawieszonym między domem, z którego musieli uciekać a niedostępną Australią, pomaga terapeutka Poh Lin Lee. Stosuje ona oryginalne metody – przy  użyciu małej piaskownicy i plastikowych figurek pozwala swoim pacjentom przezwyciężyć przebyte traumy. Jednak wkrótce okazuje się, że fundusze zostają obcięte, a pacjenci Poh Lin Lee pozostawieni samym sobie. „Wyspa głodnych duchów” to subtelna, a zarazem głęboko poruszająca refleksja na temat współczesnych migracji i ekstremalnych warunków życia w miejscu nawiedzonym przez wszelkiego rodzaju „głodne” duchy.

Trailer: https://www.herdocs.pl/wyspa-glodnych-duchow

„Bóg ma wolne w niedzielę” reż. Leona Goldstein (2015)

W połowie lat dziewięćdziesiątych, po kilkuletnim okresie wojny domowej i ludobójstwa kobiety stanowiły 70% populacji Rwandy. Jedną z konsekwencji zmian demograficznych spowodowanych konfliktem była dominacja kobiet w oficjalnych ciałach politycznych, jak również w oddolnych procesach naprawczych. Głównymi bohaterkami dokumentu są Godelieve i Florida, działaczki rwandyjskiej organizacji kobiecej Pro-Femmes / Twese Hamwe. Organizują one emancypacyjne „kobiece treningi” oraz otwarte dyskusje o seksualności. Wiele z ich działań skupia się także na kolektywnym uśmierzaniu dawnych traum poprzez wspólny taniec i śpiew, aktywność lokalnych grup teatralnych lub sesje terapeutycznego dotyku. Film Leony Goldstein to obraz strategii współczesnego afrykańskiego feminizmu, poruszający również kwestie dziedzictwa niemieckiego i belgijskiego kolonializmu oraz współczesnej polityki Rwandyjskiego Frontu Patriotycznego. (Michalina Augusiak)

Każdy dochód z filmu trafia w 100% do kobiet w Rwandzie. Od 9 lat twórczynie filmu organizują partnerstwa edukacyjne, szczególnie dla dzieci ofiar gwałtu, które w większości nie mają wsparcia finansowego ani od swoich rodzin, ani od rządu, a w większości przypadków nie mogą uczęszczać do szkoły. Już za 60 zł miesięcznie możecie umożliwić dziecku w Rwandzie pójście do szkoły i uniknąć dyskryminacji i wykluczenia społecznego. Oczywiście nawet 20 zł miesięcznie jest ogromną pomocą! Jeśli chcecie uzyskać dodatkowe informacje, piszcie na adres: mail@leonagoldstein.de.

Trailer: https://www.herdocs.pl/bog-ma-wolne-w-niedziele

„Urodzona w Evin” reż. Maryam Zaree (2019) – POLSKA PREMIERA
Znana aktorka i reżyserka Maryam Zaree próbuje poznać prawdę dotyczącą okoliczności jej narodzin w jednym z najbardziej znanych więzień politycznych na świecie.

Czterdzieści lat temu, po obaleniu monarchii szacha Iranu i ogłoszenia Republiki Islamskiej, ajatollah Chomeini kazał aresztować, prześladować i zamordować dziesiątki tysięcy przeciwników politycznych. Wśród nich znaleźli się również rodzice reżyserki, którym, po latach spędzonych w niewoli, udało się uzyskać azyl w Niemczech. Rodzina nigdy nie rozmawiała o tym, przez co przeszli.

Maryam Zaree spotyka inne ocalałe i innych ocalałych, rozmawia z ekspertkami i ekspertami i szuka dzieci urodzonych w tym samym więzieniu. Bada jakie są osobiste konsekwencje prześladowań i przemocy w sytuacji, gdy sprawcy pozostają u władzy, a ofiary powtarzają oficjalne narracje. Co, z politycznego punktu widzenia, oznacza przerwanie milczenia w rodzinie? Polityczne jest prywatne, a prywatne polityczne. Z tym przekonaniem Maryam Zaree stara się stawić czoła złożoności traumy i wyparcia. (Michał Matuszewski)

Trailer: https://www.herdocs.pl/urodzona-w-evin

Szczegółowe informacje o HER Docs ONLINE:
www.herdocs.pl/online
www.facebook.com/herdocs
@herdocs

 

Tekst: materiały prasowe HER Docs ONLINE

Share this post

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

PROPONOWANE

Ewa nie chce spać

Ewa Collé to dwudziestoparoletnia kobieta, która dzieli swoje życie między pracę