Już druga fabryka Audi neutralna pod względem produkcji CO2- chodzi o fabrykę na Węgrzech.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Audi Hungaria, we współpracy z E.ON Hungaria, oficjalnie rozpoczęło eksploatację największej w Europie dachowej instalacji fotowoltaicznej. Od początku tego roku, zakład w Győr korzysta wyłącznie z zielonej energii. W roku 2012 węgierska fabryka Audi uruchomiła też instalację geotermalną, która ma zaspokoić większość zapotrzebowania zakładów na ciepło. To już drugi z pięciu zakładów, które mogą pochwalić się neutralnym bilansem węglowym.

„Mamy jasny cel: do 2025 roku wszystkie zakłady Audi będą działały w sposób neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla” – mówi Peter Kössler, członek zarządu AUDI AG ds. produkcji i przewodniczący komisji nadzorczej AUDI HUNGARIA Zrt. „Przestawiając nasze fabryki na energię odnawialną, wnosimy istotny wkład w przeciwdziałanie zmianom klimatycznym.”

Audi stawia na ekologię nie tylko w swoich autach, ale patrzy na problem szerzej. Wszystkie działania mające na celu zmniejszenie śladu ekologicznego w zakładach Audi, w produkcji i w logistyce, zostały zebrane w projekcie Mission:Zero. W centrum uwagi znajdują się tu kluczowe dla Audi wyzwania: dekarbonizacja, wykorzystanie wody, efektywne wykorzystanie zasobów i różnorodność biologiczna. Audi osiągnęło już ważny cel pośredni w dziedzinie dekarbonizacji: od początku tego roku wszystkie fabryki Audi zużywają tylko zieloną energię.

Audi systematycznie zmniejsza zapotrzebowanie na energię w swoich zakładach. Tylko w roku 2019, Audi Hungaria zaoszczędziło ponad 18 000 megawatogodzin energii i dzięki licznym działaniom zwiększającym efektywność, uniknęło emisji CO2 w wysokości prawie 5750 ton. Zakład w Győr na Węgrzech realizuje założenia dekarbonizacji za pomocą trzech mechanizmów. Pierwszym z nich jest przejście na zieloną energię, co właśnie nastąpiło, dzięki uruchomieniu największej w Europie dachowej instalacji fotowoltaicznej oraz dzięki dostawie energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. Instalacja, zbudowana we współpracy z E.ON Hungaria, została zainstalowana na dachach dwóch centrów logistycznych zakładu. Zajmując powierzchnię około 160 tysięcy metrów kwadratowych, składa się z 36 400 ogniw słonecznych i zapewnia maksymalną wydajność 12 megawatów.

Plany Audi wybiegają wiele lat w przód, niewielu producentów może pochwalić się taką polityką firmy. Karten Wildberger, członek zarządu E.ON, mówi: “Ten projekt reprezentuje pod wieloma względami to, co jest potrzebne do osiągnięcia neutralności węglowej do roku 2050. Aby to osiągnąć, musimy przebudować systemy energetyczne na obszarach miejskich i w przemyśle na systemy neutralne pod względem emisji CO2. Wraz z naszym partnerem, marką Audi, uważamy ten projekt za ważny krok w dążeniu do stworzenia świata zrównoważonego energetycznie i mam nadzieję, że w ślad za nim pójdą kolejne tego typu projekty.”

To nie wszystko, Audi stale pracuje nad zmniejszaniem śladu węglowego w swoich zakładach. Firma angażuje się również poza obrębem swoich fabryk. Od 2017 r. logistyczne dostawy kolejowe Audi prowadzone wraz z Deutsche Bahn, są w dużej mierze neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Dzięki przejściu na „DBeco plus”, przedsiębiorstwo zmniejszyło emisję o ponad 13 000 ton CO2 rocznie. Tak zwany „zielony pociąg” kursuje po torach kolejowych między Ingolstadt a portem przeładunkowym w Emden nad Morzem Północnym już od roku 2010. Od 2012 r. „zielone pociągi” kursują również do Emden z zakładu Audi w Neckarsulm. Od 2019 r. Audi kompensuje również trasy między fabrykami w Ingolstadt, Győr i Brukseli – gdzie produkuje się Audi e-tron.

Na tle innych marek Audi jest wzorcowym przykładem jak unowocześnić produkcję swoich aut a przy tym zachować odpowiednie normy produkcji C02, które mają znaczący wpływ na środowisko. Jak wiemy dobro naszej planety zależy w olbrzymiej mierze od tego typu zakładów i wielkich firm. Ważne aby branżowi giganci zauważali problem, i starali się z nim walczyć, nie tylko wypuszczając na rynek kolejne hybrydowe modele.

Reklama