Odkryto życie na Wenus? Naukowcy znaleźli rzadką cząsteczkę

W chmurach Wenus odkryto właśnie rzadką cząsteczkę, nazywaną fosfiną. Jest to forma gazu, wytwarzanego (jednak niezwykle rzadko) również na Ziemi. Astronomowie twierdzą, że nowe znalezisko może wskazywać na istnienie pozaziemskiego życia powietrznego.

Jako pierwsza, fosfinę zauważyła Jane Greaves z Uniwersytetu w Cardiff. Potwierdzenie odkrycia było wymagające – użyto 45 aten oraz bardziej czułego teleskopu. Szacowane stężenie fosfiny (połączenie wodoru z fosforem) jest niewielkie i wynosi ok. 20 cząsteczek na miliard.

Chwilę po wydarzeniu, naukowcy sprawdzili, czy substancja może pochodzić z naturalnych procesów niebiologicznych. Stwierdzono, że tego rodzaju procesy mogą wytworzyć co najwyżej 0,00001 fosfiny. Aby wytworzyć taką ilość na Wenus, organizmy lądowe musiałyby pracować przy ok. 10% swojej maksymalnej produktywności.

Ziemskie bakterie bakterie pobierają naturalnie fosfor z minerałów i dodają wodór, wytwarzając właśnie fosfinę. Co prawda ze względu na znaczną różnicę klimatyczną, wszelkie organizmy możliwie zamieszkujące Wenus będą znacznie różniły się od tych ziemskich.

Co prawda nad stuprocentowym potwierdzeniem istnienia formy życia na drugiej planecie od Słońca naukowcy muszą nadal pracować, ponieważ mimo całkiem przyjemnej temperatury 30 stopni w chmurach, posiadają są one również aż 90% kwasu siarkowego, który może utrudniać dłuższe przetrwanie drobnoustrojów.