Ojciec fantazji

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Może to zabrzmieć szokująco, lecz najbardziej zuchwałe wizje przyszłości powstały lata temu. Philip K. Dick, Isaac Asimov, czy Stanisław Lem ukształtowali ramy science fiction w sposób do dziś inspirujący twórców kultury. W kalejdoskopie odkrywców nowych ścieżek opowiadania o tym, co czeka ludzkość łatwo przeoczyć autorów komiksów, lecz bez nich nasza popkultura byłaby o wiele uboższa. Jedną z legend futurystycznych nowel graficznych jest Moebius. Dzięki nowemu albumowi wydawnictwa Egmont możemy przenieść się do szalonego świata przewrotnego Francuza.

Moebius, a właściwie kryjący się pod tym pseudonimem Jean Giraud, jest znany każdemu kinomanowi, może nie za sprawą swojego nazwiska, lecz prac współtworzących wiele hitów srebrnego ekranu. Spod jego ręki wyszły koncepcje graficzne takich filmów jak Obcy – ósmy pasażer Nostromo, Willow, czy Piąty Element. Hollywood zafascynował się jego talentem do tworzenia niezwykle odrealnionych światów, historii wypełnionych szaleństwem i potęgą ludzkiej wyobraźni, tak odmiennych od dzieł innych autorów. Takie też są jego komiksy zgromadzone w zbiorze: Ślepa cytadela, Przystanek na Faragonescji, The Long Tomorrow.

Kompilacja krótkich opowieści stworzonych w latach 70. intryguje przede wszystkim różnorodnością. Moebius w charakterystyczny dla siebie sposób za pomocą fantastycznego otoczenia stara się opowiedzieć prawdę o naturze człowieka. W efekcie mamy wrażenie obcowania ze wzniosłymi przypowieściami kończącymi się gorzkimi morałami. Francuz wyraźnie nie pokładał wielkich nadziei w ludzkim gatunku, co rusz wytykając jego wady. Mimo pesymistycznego tonu komiks onieśmiela pięknymi rysunkami – kadry wypełnione kolorami i naturalistyczną kreską portretują jedyną w swoim rodzaju eksplozję fantazji. Wśród zebranych krótkich form szczególnie w pamięć zapadają Przystanek na Faragonescji opowiadający o pobycie na przedziwnej planecie członka załogi statku kosmicznego podczas święta mutacji, Czy człowiek jest dobry – przewrotny żart z ludzkiego poczucia własnej wartości, oraz The Long Tomorrow– doskonały pastisz kryminałów noir w fantastyczno-naukowej oprawie.

Przez lata pracy twórczej autor nie unikał eksperymentów, dystansując się od monotonii i schematów. Prace Moebiusa mają wysoką wartość artystyczną, łącząc poczucie estetyki z oryginalną  wizją. Poszczególne części komiksu są poprzedzona tekstowym wstępem objaśniającym nam okoliczności powstania i emocje towarzyszące każdej historii.

Zbiór: Ślepa cytadela, Przystanek na Faragonescji, The Long Tomorrow jest pozycją obowiązkową dla każdego fana kultury popularnej. Dzięki takim wydawnictwom mamy szansę na poznanie najważniejszych budowniczych współczesnej kultury i przypomnienie sobie zgodnie ze słowami Bernarda z Chartres, że jesteśmy jedynie karłami, które wspięły się na ramiona olbrzymów.

Reklama