Pokoleniowy mix

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Wiek to tylko liczba

Age is just a numer – taki tytuł miała tegoroczna jesienno-zimowa kolekcja projektanta mody, Łukasza Jemioła. Na wybiegu pojawiły się gwiazdy ponadczasowe, 76-letnia Urszula Dudziak i 60-letnia Lidia Popiel. Kilka lat wcześniej twarzą marki odzieżowej BOHOBOCO została 80-letnia Helena Norowicz. Modelki 40 + coraz częściej pojawiają się w kampaniach światowych marek, jak Dolce & Gabbana, Céline, Saint Laurent Paris, MAC, czy L’Oreal. W klubach szaleje 81-letnia DJ Wika, a 73-letni podróżnik Aleksander Doba pozuje na okładkach magazynów i staje się jednym z gorętszych nazwisk.

Reklama

Granice wieku zacierają się, a stereotypowe role przestają obowiązywać. Dzisiejsze czterdziestolatki rodzą dzieci. Pięćdziesiątka staje się nową trzydziestką – momentem, w którym osiągamy dojrzałość i stabilizację. Wraz z nadejściem sześćdziesiątych urodzin nie zamierzamy rezygnować z aktywnego życia, pracy zawodowej, czy działalności społecznej. Stereotyp dziadków poświęcających się wyłącznie pomocy dzieciom i opiece nad wnukami powoli odchodzi do lamusa. Zamiast starość mówimy trzeci wiek. Osoby, które jeszcze do niedawna uchodziły za sędziwe, żyją pełnią życia, uprawiają sport, zwiedzają świat, uczą się języków obcych, korzystają ze zdobyczy technologii i życia kulturalnego. 

Stary kontynent – a może dojrzały?

Przesuniecie się granic wieku idzie w parze z coraz większą dominacją w społeczeństwie osób w wieku dojrzałym. Kult młodości zostaje nieubłagalnie wyparty przez demografię. Europa jest coraz starsza. Jak podaje Europejski Urząd Statystyczny, do 2080 roku aż 13 procent Europejczyków osiągnie wiek co najmniej 80 lat. Prognozy zakładają, że w 2035 roku niemal co czwarty Polak będzie miał co najmniej 65 lat. Nasze życie trwa coraz dłużej – mężczyzn 73 lata, kobiet 81. W 2050 roku średnia życia jeszcze wzrośnie i osiągnie odpowiednio, 82 i 87 lat. Można przypuszczać, że coraz więcej osób z tego grona będzie chciało i mogło zachować jak największą życiową aktywność.  Do tego będą to osoby o wciąż dużym apetycie na życie.

Ageizm 

Termin ageizm powstał wprawdzie pod koniec lat sześćdziesiątych XX wieku, ale dopiero od niedawna zyskał popularność. Pierwotnie oznaczał dyskryminację ze względu na wiek. Obecnie jest używany także do określenia stereotypowego postrzegania wieku. Pojęcie ageizmu można rozpatrywać na wiele różnych sposobów. W marketingu przez wiele lat większość produktów i usług była kierowana do osób maksymalnie pięćdziesięcioletnich (słynna grupa docelowa 18 – 49). Każdy powyżej tego wieku uznawany był za osobę, o której względy jako nabywcy nie warto zabiegać. 

W dobie błyskawicznych przemian wynikających z rozwoju nowych technologii, być może traci sens patrzenie na konsumentów poprzez pryzmat pokoleń X, Y, Z. Bardziej niż data urodzenia liczy się „wiek mentalny” – zdolność adaptacji do otaczających zmian. To sprawia, że metryka traci na znaczeniu. Tradycyjne pokolenia, do których przynależność określała data urodzenia, zajmuje pokolenie 4.0, łączące ludzi o określonym stylu życia, bez względu na wiek.

Silver economy

Starzenia się społeczeństwa i zmiany wynikające z modeli konsumpcji osób w wieku uznawanym tradycyjnie za senioralny sprawiają, że wzrasta rola tzw. silver economy. Jest to określenie gospodarki odpowiadającej na potrzeby osób starszych. Opieka medyczna, technologie, bankowość, rynek deweloperski, turystyka i usługi transportowe, to tylko niektóre z sektorów zaczynających poważnie myśleć o srebrnych klientach. Lekcję z demografii odrabia już branża deweloperska. W 2014 roku na warszawskim Wawrzyszewie powstało pierwsze koncepcyjne mieszkanie dla seniorów „U siebie, mimo wieku”. Intencją pracowni architektonicznej DRC było zaprojektowanie komfortowej przestrzeni ułatwiającej aktywny styl życia mimo barier, jakie mogą pojawić się wraz z wiekiem i ograniczeniem sprawności ruchowej. 

Nowe i stare role

Zacieranie się granic między pokoleniami, wchodzenie przez dojrzałe osoby w role zdominowane dotychczas przez „młodych” oraz tworzenie produktów i sług z myślą o srebrnych klientach, to silne trendy, które zaważą na naszej przyszłości. Zmiana postrzegania pojęć takich, jak starość i młodość dzieje się już dzisiaj. Wydaje się, że zmierzamy w stronę świata, w którym wiek faktycznie staje się tylko liczbą. To, co się za nią kryje, będzie zależało głównie od nas samych.

Reklama