Hiromi w Gdańsku już 1 października!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

HIROMI – jedna z najwybitniejszych pianistek międzynarodowej sceny jazzowej. Koncert w Gdańsku,  który odbędzie się 1 października 2019 roku, będzie częścią Światowego Tourne promującego nową solową płytę pt. SPECTRUM! Utwory z najnowszej płyty zabrzmią na żywo w Starym Maneżu po raz pierwszy na świecie.

Koncert HIROMI poprzedzi występ polskiego pianisty jazzowego – Michała Ciesielskiego. Artysta wykona premierowo utwory z nadchodzącej płyty SHARE LOCATION.

Reklama

HIROMI

(…) zahipnotyzowała widzów i krytyków na obu półkulach, jej twórcza  energia wymyka się

konwencjonalnym parametrom jazzu i podnosi muzykalność do niespotykanego poziomu złożoności i wyrafinowania. Muzyka jazzowa grana przez Hiromi jest wybitna. Absolutnie ją uwielbiam – Voice of America

Wielokrotnie nagradzana japońska pianistka i kompozytorka Hiromi Uehara niechętnie definiuje swoją muzykę. Woli grać i pozwalać swojej publiczności decydować o tym, jak zaklasyfikuje jej muzykę, mówiąc o swojej twórczości tak: „To po prostu fuzja tego, czego słuchałam i czego się nauczyłam.” Artystka znana jest zarówno z pełnych pasji występów, wirtuozerii i łatwości, z jaką łączy gatunki, jak i z niechęci do używania etykiet. Nie przeszkadza jej to w osiąganiu doskonałości, za co spotyka się z uznaniem krytyków na całym świecie.

Hiromi urodziła się w Japonii w mieście Shizuoka. W wieku sześciu lat zaczęła grać na fortepianie, kształcąc się w Yamaha School of Music. Po przeniesieniu się do Stanów Zjednoczonych w 1999 roku kontynuowała studia w Berklee School of Music w Bostonie w klasie Ahmada Jamala. Studia ukończyła w  roku 2003.

Jeszcze w trakcie nauki podpisała kontrakt z audiofilską wytwórnią Telarc na wydanie pierwszej płyty zatytułowanej „Another Mind”, której producentami byli Jamal oraz Richard Evans. Album ten otrzymał liczne nagrody,  m.in. tytuł Jazz Album of the Year Award.

Od czasu debiutu w 2003 r. Artystka przedstawiana jest jako ”jeden z najjaśniejszych, nowych świateł w krajobrazie fortepianowej muzyki jazzowej”.

Jest niesamowita. Jej muzyka, urok i duch powodują, że może wznieść się na niewyobrażalne muzyczne wyżyny. To słowa A. Jahmala, które wystarczyłyby za wszystkie recenzje świata.

Album „Another Mind” w jej rodzinnej Japonii pokrył się złotem i otrzymał nagrodę Recording Industry Association of Japan’s (RIAJ) oraz Jazz Album of the Year Award.

Drugi album Hiromi –  „Brain” zdobył następujące tytuły: w 2004 r. Horizon Award, Surround Music Awards, Swing Journal’s New Star Award, Jazz Life’s Gold Album, HMV Japan’s Best Japanese Jazz Album oraz Japan Music Pen Club’s Japanese Artist Award. Płyta „Brain” została również nazwana albumem roku- Album of the Year in Swing Journal’s 2005 Readers Poll. W 2006 roku Hiromi zdobyła Best Jazz Act na Boston Music Awards oraz The Guinness Jazz Festival’s Rising Star Award. Zdobyła również tytuł Jazzmana Roku, Pianistki Roku oraz tytuł Swing Journal Japan’s Readers Poll za  album „Spiral” z 2006 roku.

Kontynuowała swoją niesamowitą passę nagraniem „Time Control” w 2007 roku oraz „Beyond

Standard” w 2008 roku. U boku Stanleya Clarke’a, Lennego White’a nagrała płytę ”Jazz in the

Garden” uważaną za jedno z „najbardziej orzeźwiających nagrań” Stanleya Clarka.

W 2008 roku została wydana płyta „Duet: Chick & Hiromi”, która zyskała uznanie krytyków na całym

świecie. W 2010 roku Artystka wydała solową płytę „Place to Be”. Rok później zaprosiła do współpracy „weteranów jazzu” : Anthonego Jacksona oraz Simona Philipsa, nagrywając z nimi płytę „Voices”. W tym samym roku płyta „The Stanley Clarke Band”, na której znalazły się również nagrania Hiromi, otrzymała nagrodę GRAMMY w kategorii „Best Contemporary Jazz Album.

 

W kolejnych latach Artystka wydała albumy: Move (2013), Alive (2014), Spark (2016), a ostatnim

wydawnictwem jest płyta koncertowa „Live in Montreal/Hiromi and Edmar Castaneda”.

MICHAŁ CIESIELSKI

Kompozytor, aranżer i pianista jazzowy. Ukończył z wyróżnieniem studia na specjalności Kompozycja i Aranżacja Jazzowa w Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Leszka Kułakowskiego. Przez rok studiował w Instytucie Jazzu w Katowicach w klasie prof. Jacka Glenca. Założyciel trio jazzowego Confusion Project. Michał ma na swoim koncie kilkadziesiąt autorskich kompozycji i aranży na przeróżne składy (od tria fortepianowego, przez kwartet smyczkowy, zespół wokalny, po big band i orkiestrę symfoniczną) w różnych stylistykach (jazz, muzyka poważna, pop, funk, gospel, muzyka do sztuk teatralnych i do filmu).

Jest laureatem licznych nagród (Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Komedy w Słupsku, Europejskie Integracje Muzyczne w Żyrardowie, Fama 2011, RCK pro Jazz Festiwal, School & Jazz Festiwal, Ogólnopolski Festiwal Piosenki Artystycznej Wschody (nagroda dla najlepszego akompaniatora), Międzynarodowy konkurs jazzowy Big Sky 2016).

Jako pianista jazzowy występował z licznymi składami w całej Polsce, a także w Niemczech, Anglii, Holandii, Włoszech, Chinach i Rosji.

Współpracował z takimi muzykami, jak: Maciej Sikała, Piotr Lemańczyk, Dorota Miśkiewicz, Krystyna Prońko, Maciej Grzywacz, Marcin Gawdzis, Grzegorz Nagórski, Cezary Paciorek, Marcin Jahr, Brian Fentress, Simona De Rosa, Alicja Serowik, Victor Bastidas, Krzysztof Majda.

Od 2018 roku pracuje w Beijing  Contemporary  Music  Academy gdzie prowadzi klasę fortepianu jazzowego oraz aktywnie koncertuje na chińskiej scenie jazzowej.

O PŁYCIE SPECTRUM

Spectrum, którego premiera przewidziana jest na 4 października 2019 roku, prezentuje żywą panoramę muzyki Hiromi. Płyta ukazuje się nakładem wytwórni Telarc.

W roku 2009, nagrywając swój solowy, debiutancki album Place to Be, Hiromi była w przeddzień swoich trzydziestych urodzin. Wiedziała, że płyta ta będzie dla niej podsumowaniem okresu, który właśnie dobiegał końca; że dzięki niej będzie mogła pokazać, w jaki sposób doświadczenia i rozwój osobisty ukształtowały jej brzmienie przez ostatnie dziesięć lat. Wtedy też postanowiła, że przynajmniej raz na dekadę powracać będzie do formatu płyty solowej, budując w ten sposób dźwiękowy portret ewolucji swojego stylu i wyrazu artystycznego.

Dziesięć lat później ta płodna pianistka ponownie wychodzi z solową inicjatywą, prezentując nam nowy, genialny albumSpectrum, który wypełniony jest oszałamiającą paletą wibrujących kolorów tak charakterystycznych dla muzyki Hiromi. Premiera przewidziana jest na 4 października 2019 roku. Płytę wydaje wytwórnia Telarc, będąca oddziałem Concord Records.

Spectrum jest wyrazem dojrzałości artystki, której umiejętności kompozytorskie i twórczość, pełna głębi i artyzmu, rozwijały się przez ostatnie dziesięć lat, w trakcie których wielokrotnie przemierzyła nasz glob, elektryzując publiczność na koncertach i współpracując z najbardziej znanymi i kreatywnymi artystami sceny jazzowej, wśród których byli Chick Corea, Stanley Clarke, Michel Camilo, Anthony Jackson, Simon Phillips, Steve Smith, Akiko Yano oraz Edmar Castañeda.

„Styl gry pianisty zmienia się z wiekiem, ma na niego wpływ także każde doświadczenie życiowe, jakie pianistę spotyka,” mówi Hiromi. „Postanowiłam, że nagrywane przeze mnie płyty będą moimi kamieniami milowymi tak, abym mogła jakby z zewnątrz zobaczyć, jak się zmieniłam i jak dojrzewałam jako artystka. Kiedy nagrywałam Place To Be, moim celem było uchwycenie mojego brzmienia jako dwudziestolatki; teraz zaś chciałam nagrać płytę, na której mogłam pokazać siebie jako trzydziestolatkę”.

Wspominając owocne i satysfakcjonujące lata, jakie minęły od jej solowego debiutu, Hiromi skupiła się na temacie kolorów i tego, w jaki sposób manifestują się one w jej muzyce. Ten koncept od zawsze zajmował centralne miejsce w jej twórczości, nawet w początkowych latach nauki, kiedy to uznano ją za cudowne muzyczne dziecko.

„Moja pierwsza nauczycielka gry na fortepianie zawsze uczyła mnie, jak dostrzegać kolory w muzyce,” opowiada. „Jeśli akurat chciała, abym zagrała coś ekspresywnego albo ognistego, kolorowała papier nutowy czerwoną kredką; kiedy chciała, abym zagrała coś melancholijnego lub smutnego, używała do tego koloru niebieskiego. To było fascynujące, ponieważ z fortepianem zazwyczaj kojarzą nam się tylko kolory biały i czarny, choćby z powodu jego klawiszy czy obudowy, ale fortepian pozwala nam przecież wyczarować także całą paletę innych barw”.

„Jestem przekonana, że kiedy muzyka Coltrane’a pojawiła się na tym świecie była równie szokująca jak wtedy, gdy swoją muzykę zaprezentował Gershwin; tak samo było z The Who,” mówi Hiromi. „Kiedy po raz pierwszy słuchałam tych artystów, było to dla mnie oszałamiające doświadczenie, dlatego też chciałam połączyć ich muzykę w jedno. Każdy kolor można interpretować bardzo różnie, w zależności od tego, kto go akurat spostrzega, a każdy z tych artystów wymyślił inne spojrzenie na kolor niebieski. Łącząc je ze sobą, chciałam stworzyć własną wersję niebieskiego”.

Jako całość, płyta Spectrumjest żywą wycieczką po tęczowej panoramie brzmienia Hiromi; w przeciwieństwie do Place To Be jest to fascynujące podsumowanie jej dojrzałości muzycznej. „Czuję, że jestem trochę bliżej fortepianu,” przyznaje Hiromi. „Wszyscy pianiści, których naprawdę szanuję, nie tylko kochają, ale są też kochani przez fortepian i jest to związek, który chciałabym budować przez całe moje życie”.

Przeczytaj również

Nasze magazyny

Reklama

Error: Access Token is not valid or has expired. Feed will not update.
This error message is only visible to WordPress admins

There's an issue with the Instagram Access Token that you are using. Please obtain a new Access Token on the plugin's Settings page.
If you continue to have an issue with your Access Token then please see this FAQ for more information.

Follow on Twitter

Reklama

Reklama