FASHION_1-min
OLGA DZIURA

OLGA DZIURA

Zmiany na wybiegach – zwrot w stronę przyszłości

Od pierwszego pokazu kolekcji Charlesa Fredericka Wortha, uznawanego za ojca haute couture, w dziewiętnastowiecznym Paryżu przez lata, dekady i wieki uformowały się dość wyraźne zasady dotyczące pokazów mody. Jednak w dobie wszechobecnych zmian, eko trendu, rozważań na temat przyszłości mody i jej wpływu na środowisko, nic nie jest ani stałe, ani pewne. Tego lata zmiany pojawiają się wszędzie — od Nowego Jorku, przez Paryż, aż po Sztokholm.

Podczas czerwcowych prezentacji męskich kolekcji na sezon wiosna/lato 2020 w Paryżu odbyło się wydarzenie nazwane NO SHOW OFFICIAL. Siedem marek: Perks and Mini, Adish, United Standard, Aries, Facetasm, Some Ware i Come Tees połączyło siły by przedstawić swoje kolekcje w nowy, nieoczywisty, a przy tym całkiem nieskomplikowany sposób. NO SHOW OFFICIAL to po prostu pokaz mody, który odbył się na ulicach Paryża. Projektantów obowiązywały tylko dwie zasady: przedstawione ubrania musiały pochodzić z kolekcji na sezon wiosna/lato 2020 i wszystkie zaprezentowane sylwetki musiały składać się z elementów od kilku różnych marek. Pomysł wydaje się oczywisty, czy nie to samo robimy każdego dnia, wybierając co dziś na siebie założymy? Przecież mało kto chodzi ubrany od stóp do głów w ubrania z tą samą metką. Takie wydarzenie, poza pokazaniem wzajemnego wsparcia i szacunku między niezależnymi projektantami, jest też eko alternatywą dla tradycyjnych pokazów mody. Przy NO SHOW OFFICIAL nie powstały żadne elementy, których jedyną rolą było uzupełnić stylizacje na wybieg i nigdy nie trafić do sprzedaży. Projektanci uzupełniali się nawzajem, co sprawiło, że cała inicjatywa była jeszcze ciekawsza, a przy tym zdecydowanie bliższa temu, co nosimy na co dzień.

To jednak nie koniec zmian w światowych tygodniach mody. Pierwszego lipca Swedish Fashion Council poinformował o odwołaniu Stockholm Fashion Week, który miał odbyć się w dniach 27-29 sierpnia. Co więcej, nie jest to odwołanie jednej imprezy, a informacja, że w przyszłości nie będą już organizować tygodnia mody w tradycyjnej formie. Jennie Rosén, CEO Swedish Fashion Council, mówi o potrzebie skupienia się na poszukiwaniu nowych alternatywnych sposobów, które będą odpowiadać potrzebom współczesnego rynku mody. Swedish Fashion Council chce wspierać szwedzką modę, przygotować swoje marki na przyszłość, wprowadzić proekologiczne zmiany i ustanowić nowe standardy w świecie mody. Nowa strategia ma zostać zaprezentowana jesienią tego roku.

W Nowym Jorku również pojawiły się zmiany dotyczące tygodnia mody. W lipcu harmonogram pokazów, przez wielu od dawna uznawany za zbyt długi, skrócono z siedmiu dni i ośmiu wieczorów do pięciu dni i pięciu wieczorów. New York Fashion Week Spring/Summer 2020 będzie odbywał się 6-11 września. Efektem tych zmian jest wspólny pokaz marek Vaquera, CDLM/Creatures of The Wind i Section 8. To praktyczne rozwiązanie problemu wysokich kosztów finansowych, związanych z udziałem w tygodniu mody, z którymi szczególnie ciężko poradzić sobie niezależnym projektantom. Dodatkowo twórcy są dobrymi znajomymi. Inaczej niż w Paryżu, przy NO SHOW OFFICIAL, kolekcje zostaną pokazane oddzielnie, jedna po drugiej, każda w rytm innej muzyki. Działając razem, marki mają też szansę przyciągnąć więcej uwagi niż w pojedynkę. A przecież o to właśnie chodzi podczas każdego Tygodnia Mody.

 

Share this post

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin