Mistrzowie z Le Mans w Audi museum mobile

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Ingolstadt, 13 marca 2018 r. Czternaście wyścigowych samochodów, uczestników legendarnego wyścigu w Le Mans, znalazło się na obrotowej wystawie w Audi museum mobile w Ingolstadt. Marka z czterema pierścieniami w logo na najwyższym stopniu podium tego najsłynniejszego na świecie wyścigu długodystansowego stawała aż trzynaście razy. Wystawę specjalną zorganizowaną w muzeum marki oglądać będzie można przez rok.

audi_1

Na starcie 24-godzinnego wyścigu w Le Mans, Audi po raz pierwszy pojawiło się
w roku 1999, wystawiając model R8R wyposażony w silnik V8 biturbo o pojemności 3,6 litra. Będąc zupełnymi nowicjuszami w stawce, dwa samochody tego typu zajęły trzecie i czwarte miejsce. R8R oraz trzynaście innych bolidów spod znaku czterech pierścieni, które wzięły udział w tym słynnym wyścigu, wystawionych zostało przez Audi Tradition na specjalnej, obrotowej wystawie w kształcie windy tzw. „paternoster”. Zwycięska passa Audi trwała nieprzerwanie od roku 2000 do 2014,
z wyjątkiem roku 2003, gdy samochody marki nie startowały jako fabryczne oraz roku 2009, gdy na mecie pojawiły się na trzecim miejscu.

audi_2

Reklama

Winda paternoster przenosi wyścigowe bolidy przez cztery poziomy Audi museum mobile, prezentując widzom historię udziału czterech pierścieni w Le Mans oraz etapy ewolucji samochodów wyścigowych. Jednym z milowych kamieni tego procesu jest zastosowanie w roku 2001 techniki FSI z turbodoładowaniem, którą
z powodzeniem wdrożono w modelu Audi R8. Bezpośredni wtrysk benzyny wydatnie obniżył spalanie, a wkrótce potem trafił do samochodów produkcji seryjnej. W roku 2006, techniczną rewolucją okazało się Audi R10 TDI. Był to pierwszy zwyciężający
w Le Mans bolid z napędem wysokoprężnym. Cztery lata później, Audi R15 TDI pobiło rekord przejechanej w 24 godziny odległości – wynik nie pokonany wcześniej przez 39 lat. Rekord R15 TDI z roku 2010 jest aktualny do dziś.

audi

W Audi museum mobile zobaczyć również można Audi R18TDI z roku 2011. W myśl przepisów, które pojawiły się w tamtym sezonie, pojemność jego jednostki napędowej musiała być zmniejszona z 5,5 do 3,7 litra. Wyścigowe auto z zamkniętą kabiną zużywało znacznie mniej paliwa niż jego poprzednik, a zwycięzcą wyścigu zostało w ogromnej mierze dzieci zoptymalizowanej aerodynamice. Rok później, cztery pierścienie wysłały do Francji swój pierwszy samochód hybrydowy: Audi R18
e-tron quattro. Na wystawie obejrzeć można mistrzowski egzemplarz z roku 2012 oraz jego następców z lat 2013 i 2014.

 

fot.: materiały prasowe

Przeczytaj również

Nasze magazyny

Reklama

Follow on Twitter

Reklama

Reklama