ANYWHERE          TV

Wolność wyrażania siebie — moda vs YouTube

powder_1-

„PewDiePie” – największy kanał w serwisie internetowym YouTube. Jego twórcy nie trzeba przedstawiać nikomu, kto kiedykolwiek zabłądził w poszukiwaniu gameplay’ów lub ‘reaction videos’. Felix Kjellberg – bo tak ma na imię szwedzki twórca – w ciągu ośmiu lat swojej youtube’owej kariery zgromadził wierne grono subskrybentów, na dzień dzisiejszy obejmujące 95 milionów odbiorców z całego świata. Zaczynał od wyczerpujących nagrań let’s play’ów, głównie gier – horrorów, takich jak  „Amnesia”, a dziś zajmuje się głównie komentowaniem bieżących wydarzeń w świecie social mediów, prowadzeniem od czasu do czasu klubu książki oraz katalogowaniem i oceną…memów. Charyzmatyczny, kontrowersyjny, zabawny i wszechstronny, przyciąga do siebie odbiorców w każdym wieku. Dlaczego warto wspomnieć o nim również w kontekście mody?

Tak się składa, że jego pasja, jak i wielu innych, również polskich twórców youtube’owych, połączona jest nie tylko z wrzucaniem filmów na YT, ale także designowaniu i sprzedawaniu ubrań. Jak świat nerdów i geeków łączy się z fashionistami? Odpowiedzią na to pytanie jest merch, czyli ‘towar’ sprzedawany online, posiadający w sobie pewną ekskluzywność, bo charakterystyczny dla fanów danego internetowego twórcy. Obejmuje to najczęściej bluzy i koszulki przeznaczone dla obu płci i dostępny w kilku kolorach za dość przystępną cenę. Pojawia się na nim najczęściej twarz lub ikona danego twórcy, hasła związane z jego kanałem czy charakterystyczne powiedzonka. Polskiemu rynkowi również nie jest obcy ten sektor mody. Internetowi twórcy udostępniają swoim subskrybentom oryginalne części garderoby  z różnym poziomem zaangażowania w proces ich powstawania i projektowania — na pośrednictwie strony CupSell.pl zaczynając i kończąc na profesjonalnych, brandowych stronach internetowych i kolekcjach konkretnego kanału.

Merch jest podstawą kontaktu z widzami każdego większego kanału i domeną nie tylko twórców serwisu YT, ale też piosenkarzy i artystów pokrewnych dziedzin. Stanowi nie tylko reklamę, promocję, ale jest też upustem kreatywności twórców i jest sposobem na dodatkowy zarobek. Dla wielu subskrybentów, szczególnie nastolatków i młodych dorosłych, taki gadżet jak czapka, T-shirt czy bluza to nie byle gratka. Rynek mody może nawet stanowić dla nich finansowe wybawienie, szczególnie że niedawno Unia Europejska zaostrzyła przepisy dotyczące praw autorskich, co znacząco utrudnia swobodę tworzenia filmów na YT. Są one, niestety, rygorystyczne do tego stopnia, że choćby kilkusekundowa melodia w tle, objęta prawami autorskim może zostać zakwalifikowana jako ta „naruszająca prawa”. Wówczas wideo objęte zarzutami zostaje zdjęte z serwisu lub jest „demonetyzowane”, czyli po prostu pozbawia jego twórcę dochodu za konkretny film i przekazuje zyski na rzecz zgłaszającego naruszenie. W dobie powszechnego plagiatu, niezabezpieczonych danych, globalizacji i internetowo przechowywanych, masowo zawłaszczanych treści, uniknięcie roszczenia sobie praw przez firmy, artystów, celebrytów, ale nawet przeciętnych obywateli staje się niemałym wyzwaniem. Na szczęście branża mody nie jest tak kategoryczna i nadal pozwala na nieskrępowany rozwój oraz dochody.

PewDiePie został jednak podany jako przykład nie bez przyczyny – nie wyróżnia go wyłącznie miażdżąca przewaga subskrybentów, komentujących i lajkujących, ale także podejście do tworzenia ubrań. Ma oczywiście oficjalną stronę z merchem, który często zostaje aktualizowany — zmienia się bowiem wraz z ilością subskrybentów. Kolekcja dostępna w tej chwili (90 million club) oferuje bluzy, koszulki z długim i krótkim rękawem, a także kurtki i czapki. Każdy niebanalny wzór umieszczony na ubraniach projektowany jest przez samego Felixa, który realizuje przy tym swoje powołanie profesjonalnego, artystycznego grafika, którym nigdy nie został. Znajdziemy tam często surrealistyczne, popartowe i schizoidalne wzory, wahające się od napisów cyrylicą po inspiracje animacjami Disneya. Swojego czasu PewDiePie zaprojektował też własny fotel gamingowy i słuchawki. Nie poprzestał jednak na tym.

W 2018, wraz ze swoją narzeczoną, Włoszką z pochodzenia –Marzią Bisognin – założył własną markę odzieżową, pod nazwą „Tsuki”, czyli po japońsku – ‘księżyc’. Marka ta specjalizuje się w bardzo precyzyjnie wykonanej, tworzonej etycznie i estetycznie, odzieży unisex. Łączy ona włoską precyzję wykonania i dbałość o wykończenie, skandynawski minimalizm oraz wzory i detale inspirowane kulturą japońską. Jest jak przyjemnie estetyczne, uniwersalne połączenie kreacji projektantki Pat Guzik z marką Eytys. Jej urok tkwi w prostocie i zabawnej, bezkompromisowej oryginalności. Na oficjalnej stronie można podziwiać twórców – Felixa i Marzię – także w roli modeli. Z dumą noszą oni nie tylko basicowe koszulki, bluzy i longsleevy, ale także unikatowe czapki, skarpetki, szaliki, a nawet ogrodniczki, wiatrówki, spodnie do biegania i golfy. W ofercie są także świeczki, plannery i wisienka na torcie minimalistycznej elegancji – berety. Utrzymana w kolorystyce nienachlanej bieli, czerni i pudrowego różu, marka cieszy się dużym zainteresowaniem, o czym świadczą wyprzedające się w mgnieniu oka kolekcje. Nie ma ona odwołań do youtube’owej kariery pary, co czyni ją dostępną i pożądaną przez ludzi także niezwiązanych z ich internetową działalnością, zachęconych jedynie autorskim designem. Stanowi więc idealną odskocznię, kreatywną i finansową, od stopniowo zacieśniającego możliwości serwisu YouTube.

 
Reklama

Etyczna, designerska moda, która nie zna podziału na płeć ani zainteresowania, dostępna na całym świecie, przybliża nas do utopijnego niemal myślenia o sektorze fashion. Trzymam kciuki za tę księżycową markę i każdą, która kieruje się podobnymi wartościami, bo uważam, że wciąż takich brakuje. Coś, co powstaje z zamiłowaniem do sztuki i poszanowaniem procesu produkcji, a jednocześnie jest tak uniwersalne, musi odnieść sukces!

 

Share this post

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

PROPONOWANE